Preview

Secreta Artis

Advanced search

Working on Fresco Wall Paintings of the Pokrovsky Church of the Novospassky Monastery in Moskow

Abstract

The author reflects on his experience of working on frescoes in Pokrovsky Church of the Moscow Novospassky Monastery using the technology developed by D. V. Basnin, reverend father Petr (Eryshalov), P. I. Zubov, J. A. Kosheleva. Such an experience appears to be of particular interest primarily for practicing artists given that fresco is a technically complex and labor-consuming technique. As it has gradually been replaced by simpler drywall painting methods, only a handful of contemporary artists have acquired first-hand knowledge and expertise in the art of fresco. Furthermore, the continuous decline of fresco painting has been attributed to the appearance of new construction technologies and utilization of materials that do not secure good adhesion of levkas (gesso), which serves as the basis of the technique. The article delineates main stages of working on a fresco: creation of cartoons, selection of pigments, application of a three-layer levkas, sequential layer-by-layer execution of the painting with the usage of coloration. Likewise, peculiarities of working with roughly and finely grounded pigments are revealed. The author provides a recipe for levkas, the list of necessary instruments and materials. He outlines methods of correct planning and work process explaining key difficulties that arise when one sets out to execute a piece of monumental art upon wet lime plaster in a strictly limited time. Finally, he touches upon the advantages of fresco painting as compared with other techniques of mural painting. The material is written from the point of view of a practicing artist which allows it to be used by all painters who are studying the technique and who aspire to master it. The information presented in the article can also be useful for everyone intending to decorate churches with monumental murals, as well as for art historians who are interested in practical aspects of fresco painting.

About the Author

Pyotr Ivanovich Zubov
Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Бетин Л. В. К вопросу об организации работ древнерусских живописцев // Средневековая Русь. М.: наука, 1976. С. 278-283.

2. Виннер А. В. Фресковая и темперная живопись. М.; Л.: Искусство, 1948. 68 с.

3. Гусев Н. В. О начальных этапах работы мастеров ферапонтовской росписи // Древнерусское искусство. Художественные памятники Русского Севера. М., 1989. С. 69-73.

4. Качалова И. Я., Маясова Н. А., Щенникова Л. А. Благовещенский собор Московского Кремля. М.: Искусство, 1990. 385 с.

5. Комаров А. А. Технология стенописи материалов: учебное пособие. М.: Изобразительное искусство, 1989. 240 с.

6. Кочетков Н. А. Наблюдения над техникой ферапонтовских росписей // Ферапонтовский сборник. Вып. 1. М.: Советский художник, 1985. С. 10-133.

7. Крестов М. А. Техника фрески: Мат-лы по тех. подготовке стенной росписи фреской: штукатурка и краски / М. А. Крестов, П. Л. Пшеницын, К. И. Толстихина; Акад. архитектуры СССР, Лаборатория отделоч. работ. М.: Изд-во Акад. архитектуры СССР, 1940. 132 с.

8. Лазарев В. Н. Древнерусские мозаики и фрески XI-XV вв. М.: Искусство, 1973. 456 с.

9. Николаева Т. В. Собрание древнерусского искусства в Загорском музее. Л.: Аврора, 1968. 256 с.

10. Овчинников А. Н. Символика христианского искусства. М.: Родник, 1999. 520 с.

11. Радуйся, Благая Вратарница: фотоальбом. Самара: Иверский женский монастырь, 2012. 176 с.

12. Свод письменных источников по технике древнерусской живописи, книжного дела и художественного ремесла в списках XV-XIX вв. СПб.: Пушкинский фонд, 1995. 443 с.

13. Сквозь пелену пяти веков: сокровенная встреча с фресками Дионисия Мудрого: альбом / фотографии Ю. Холдина; текст, комм. Е. Даниловой. [Б. м.], 2002. 420 с.

14. Толстая Т. В. Успенский собор Московского Кремля. М.: Искусство, 1979. 179 с.

15. Художники-педагоги и студенты: альбом. Серия: Продолжая традиции. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 103 с.

16. Чернышев Н. М. Искусство фрески в Древней Руси: материалы к изучению древнерусских фресок. М.: Искусство, 1954. 64 с.

17. Щавинский В. А. Очерки по истории техники живописи и технологии красок в Древней Руси. М.; Л.: гос. соц.-экон. изд-во, 1935. 158 с.


Review

For citations:


Zubov P.I. Working on Fresco Wall Paintings of the Pokrovsky Church of the Novospassky Monastery in Moskow. Secreta Artis. 2019;(4):60-73. (In Russ.)

Views: 300


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)