Preview

Secreta Artis

Advanced search

Forgotten Valuable Elements of the Academic School of Drawing in the Eighteenth-Nineteenth Centuries

Abstract

The article presents the results of author’s research on academic school of drawing in the eighteenth - nineteenth centuries. She used combined approach which encompassed investigating catalogues of art materials and optical instruments, textbooks on drawing and painting from the eighteenth - early twentieth century, images of painters’ ateliers and academy classes, as well as documents concerning the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg etc. The author formed a collection of drawing materials and optical instruments for drawing which were effectively studied for practical use. As a result, the researcher was able to reconstruct a number of elements which were integral part of the methodology and the system of training in an academic school of art in the eighteenth - nineteenth centuries, i. e. the technique and technology of drawing, the methods of positioning of lights and reflections on a model, the use of the Claude glass, architectural drawing models and mannequins, methods of teaching drawing from memory and imagination etc. The author concludes that the academies of art in the eighteenth - nineteenth centuries applied multifaceted approach to teaching theory of drawing, which considerably improved the quality of training. Contemporary institutions of Academic Art do not offer such courses which has a negative impact on education.

About the Author

Daria Vladimirovna Fomicheva
Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Гордон Э. Практические указания к живописи масляными красками для начинающих и любителей / прим. худож. Д. И. Хмельницкого. М.: Ю. Ф. Брокман, 1893. 89 с

2. Дополнения к изданным в 1875 году правилам для руководства учеников и вольнослушателей Императорской Академии художеств. СПб., 1877. 14 с

3. Иеннике Ф. Живопись масляными красками: полное практическое руководство к изучению живописи масляными красками. СПб.: М. Н. Петров (кн-во «А. Ф. Сухова»), 1914. 142 с

4. Императорская академия художеств. Высокое искусство рисунка XVIII-XX вв. / вступ. статья и комментарии к каталогу Д. В. Фомичёвой. М.: Изд-во Школы акварели Сергея Андрияки, 2010. 80 с

5. Императорская Академия художеств. Искусство рисунка и акварели: учебное пособие, альбом / вступит. статья, подборка илл. с выставки В. А. Верна, текст и илл. ряд Д. В. Фомичёвой. М.: Академия акварели и изящных искусств, 2014. 88 с

6. Касань А. Руководство к рисованию акварелью. СПб.: Тип. и хромолит. П. П. Сойкина, 1893. 224 с

7. Левитан И. И. Письма, документы, воспоминания. М.: Искусство, 1956. 336 с

8. Марков П. А. Об акварели, или живописи водяными красками. СПб.: В. П. Печаткин, 1884. 168 с

9. Маслов А. Руководство к рисованию акварелью или водяными красками. Без помощи учителя. СПб.: Тип. Гл. штаба по воен.-учеб. заведениям, 1857. 132 с

10. Оптический и механический магазин O. Рихтера. Петербург. Производство оптических, механических, метеорологических, физических, технических, химических, медицинских приборов и других снарядов и инструментов, всякого рода вспомогательных предметов и коллекций для естествознания, принадлежностей для фабрик, сельского хозяйства и т. д. СПб., 1900. 356 с

11. Отчёт Московского Художественного общества и состоящего при нём Училища живописи, ваяния и зодчества за 1898-1899 гг. М., [1900]-1914. 5 т. 112 с

12. Первухин Л. П. Новая полная школа для самообучения художественной живописи. [М.]: Печать и Гравюра, [1908]. 216 c

13. Робер К. Краткое руководство миниатюры. М.: Г. Линдеман, 1895. 56 с

14. Роуботам Т. Л. Пейзаж акварелью: практическое руководство к живописи акварелью [и пастелью] / пер. с 42-го англ. изд. СПб.: В. С.,1892. 68 с

15. Сапожников А. П. Курс рисования. СПб.: И. Воробьёв, 1838. 43 с

16. Сапожников А. П. Курс рисования. Рисование человеческой фигуры и сочинение картин. СПб.: Я. А. Исаков, 1875. 107 с

17. Фёлькер И. В. Живопись масляными красками: практическое руководство по пейзажу, портрету и жанру. СПб.: В. С., 1889. 180 c

18. Фомичёва Д. В. Зеркало Клода // Художественный совет. 2008. № 1(59). С. 17-21

19. Фомичёва Д. В. Оптические приборы и искусство живописи: союзники или противники? Размышления по поводу «сенсационных открытий» Дэвида Хокни: пленарный доклад // Годичная научная конференция (2015 г.) Ин-та истории естествознания и техники им. С. И. Вавилова РАН. Т. I: Общие проблемы развития науки и техники. М.: ЛЕНАНД, 2015. С. 41-49

20. Фомичёва Д. В. Оптические приборы и искусство живописи: союзники или противники? Размышления по поводу «сенсационных открытий» Дэвида Хокни // Исследования из истории физики и механики. 2014-2015. Ин-т истории естествознания и техники им. С. И. Вавилова РАН / отв. ред. В. П. Визгин. М.: Янус-К, 2016. С. 465-488

21. Эренберг К., Ричель Г. и др. Практический самоучитель изящных искусств: рисования карандашами и красками, живописи, ваяния, мозаики, архитектуры, фотографии: настольная книга для учеников, учителей, ремесленников, художников и образованных людей. М.: Леухин, 1873. 300 с

22. Dubois E. Le Fusain suivi du dessin au crayon, a la mine de plomb, a l'estompe, a la sanguine et a la plume. Paris: Delarue S.D., [s. a.]. 64 p

23. Harding J. D. Drawing Models and Their Uses. 7th ed. London: [S. n.], [s. a.]. 52 p

24. Harding J. D. Lessons on Art. London: Day and Son, ca. 1860. 240 p

25. Massoul C. de. A Treatise on the Art of Painting and the Composition of Colours, Containing Instructions for all the Various Processes of Painting, Together with Observations upon the Qualties and Ingredients of Colours. L.: T. Baylis, 1797. 242 p

26. Robert K. Le Fusain sans maître. Traité pratique et complet sur l’étude du paysage au fusain. Paris: A. Quantin, 1887. 106 p

27. Thénot J. P. Les Règles Complètes du Paysage. Paris: Le Bailly, [s. a.]. 48 p

28. Thénot J. P. Morphographie, ou L’art de représenter fidèlement toutes les formes et apparences des corps solides par le dessin linéaire et perspectif, traitéélémentaire. Paris: Chez l’auteur, 1838. 72 p

29. Watrous J. The Craft of Old-Master Drawings. Madison; Milwaukee; London: The University of Wisconsin Press, 1967. 170 p

30. Winsor & Newton’s List of Colours and Materials for Oil and Water Colour Painting, Pencil, Chalk, Architectural Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, 1863. 32 p

31. Winsor & Newton’s List of Colours and Materials for Water Colour Painting, Oil Colour Painting, Pencil Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, са. 1879. 51 р

32. Winsor & Newton’s Catalogue of Colours and Materials for Oil and Water Colour Painting, Pencil, Chalk, Architectural Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, 1884. 62 p

33. Winsor & Newton’s Catalogue of Colours and Materials for Water Colour Painting, Pencil, Chalk, Architectural Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, 1888. 40 p

34. Winsor & Newton’s Catalogue of Colours and Materials for Oil and Water Colour Painting, Pencil, Chalk, Architectural Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, [ s. a.]. 62 p

35. Winsor & Newton’s Catalogue of Colours and Materials for Oil and Water Colour Painting, Pencil, Chalk, and Architectural Drawing, &c. L.: Winsor & Newton, 1910. 64 p


Review

For citations:


Fomicheva D.V. Forgotten Valuable Elements of the Academic School of Drawing in the Eighteenth-Nineteenth Centuries. Secreta Artis. 2018;(1):58-67. (In Russ.)

Views: 488


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)