Preview

Secreta Artis

Advanced search

Grisaille: A Transition Stage from Drawing to Colour in Watercolor Landscape Painting

Abstract

This article introduces the key elements of original methodology for teaching watercolor landscape. The methodology has been successfully tested in the course of plein-air practice at Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor and the Academy of Watercolor and Fine Arts. Grisaille watercolor painting technique is a transitional stage from a black and white drawing to a polychrome landscape, as practising in grisaille makes it easier to master the skills of working with watercolor paints. The article proposes a number of technical exercises, including the implementation of single-layer and double-layer graded washes. It describes the algorithm of creating a multilayer grisaille watercolor landscape based on a preliminary drawing of a landscape motif and formulates the principle of work that combines single- and multi-layer watercolor techniques. The author offers recommendations concerning the best selection of art materials and proper work space organization. Particular attention is paid to creating grisaille landscapes from memory and working with tone in the landscape on the basis of compressed tonal range.

About the Author

Sergey Nikolayevich Andriaka
Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2015. 60 c

2. Андрияка С. Н. Акварель: альбом. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 316 с. Андрияка С. Н. Акварельный пейзаж: уч.-метод. пособие. Часть 1: Рисунок деревьев. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2016. 154 с

3. Андрияка С. Н. Учимся компоновать и изображать пейзаж. Перспектива линейная и воздушная. Панорамный пейзаж // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 30-43

4. Великие художники итальянского Возрождения / под ред. Э. Кенига. М.: Арт-Родник, 2008. 2 т. 1304 c

5. Волокитина О. В. Научно-творческая работа по воссозданию исторического облика Московского Кремля // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 94-97

6. Касань А. Руководство к рисованию акварелью. СПб.: Тип. и хромолит. П. П. Сойкина, 1893. 224 с. Тернер: каталог. М.: Красная площадь, 2008. 212 с

7. Фомичева Д. В. Материалы европейского акварельного пейзажа XIX века // Художественный совет. 2012. № 1 (83). С. 14-19; № 2 (84). С. 22-26; № 3 (85). С. 16-21

8. Художники-педагоги и студенты: альбом. Серия: Продолжая традиции. М.: «АртСервис-Медиа», 2017. 104 с

9. Cennini C. The Craftsman’s Handbook “Il Libro dell’Arte” / tr. D. V. Thompson, Jr. N. Y.: Dover Publications, 1954. 142 p

10. Hadeln D. von. Die Zeichnungen von Antonio Canal, genannt Canaletto. Wien: Anton Schroll & Co, 1930. [118] p

11. Leonardo da Vinci. Das Lebensbild eines Genies. Wiesbaden; Berlin: Emil Vollmer Verlag, 1977. 540 p

12. New York Central Art Supply, May 2005. N. Y.: New York Central Art Supply, 2005. 180 p. Sherwood S., Rix M. Treasures of Botanical Art: Icons from the Shirley Sherwood and Kew Collections. L.: Royal Botanic Garden, Kew, 2008. 272 p


Review

For citations:


Andriaka S.N. Grisaille: A Transition Stage from Drawing to Colour in Watercolor Landscape Painting. Secreta Artis. 2018;(2):16-27. (In Russ.)

Views: 472


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)