Preview

Secreta Artis

Advanced search

Classical Enamel Art: Sketching

Abstract

The author of the article, practicing artist and researcher at the Art Methodology Department at the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriaka, outlines the fundamental principle of continuous education, devised by the Academy with the purpose of mastering fine art techniques taught to students over a period of five years; in particular, she exemplifies the concept by focusing on the hot enamelling technique. The article maps out gradual evolution of students’ skills from initial practical drawings to lifesize enamel sketching performed by applying the classical technique of multilayer watercoloring. Subsequently, it traces essential requirements for designing a fine watercolor sketch composition. Remarkably, the academic program links together decorative art forms and easel painting. It is for that reason that the mastering of hot enamelling encompasses a number of preliminary stages, primarily academic drawing and multilayer watercolor painting, as well as the production of paperand parchment-based watercolor miniatures. Such unity of the approach enables one to reach a new level in the development of enamel painting. Experience that students have accumulated from previous years of study is utilized to engage with and grasp the techniques of hot enamelling. The sequence of training-oriented exercises performed by first-year students of the Academy logically leads them to the creation of enamels in their third year of studies, in terms of composition and execution quality on par with easel painting. The article is illustrated by students’ art pieces predicated upon the aesthetics of easel painting and carried out with the usage of hot enamelling. Finally, it is accompanied by preparatory paperand parchment-based watercolor sketches.

About the Author

Olga Viktorovna Volokitina
Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Акварельная живопись: учебное пособие. Часть 1. Начальный рисунок. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 144 с.

2. Александр Павлович Брюллов. Русский камерный портрет: альбом-каталог. М.: Государственный музей А. С. Пушкина, 2008. 144 с.

3. Андрияка С. Н. О натюрморте // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 4-19.

4. Андрияка С. Н. Учимся компоновать и изображать пейзаж // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 30-43.

5. Андрияка С. Н., Фомичева Д. В. Московская государственная Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки - инновационная модель художественного вуза // Открытое образование. 2012. № 4. С. 88-92.

6. Андрияка С. Н. Цветы. Как писать цветы. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 120 с.

7. Владимир Иванович Гау. Русский камерный портрет: альбом-каталог. М.: Государственный музей А. С. Пушкина, 2010. 220 с.

8. Михайлова К. В., Смирнов Г. В. Портретная миниатюра из собрания Государственного Русского музея. XVII - начало XX века. Л.: Художник РСФСР, 1979. 452 с.

9. Петр Федорович Соколов. 1791-1848. Русский камерный портрет. М.: Государственный музей А. С. Пушкина, 2003. 192 с.

10. Портретная миниатюра в России XVIII- XIX веков из собрания Государственного исторического музея: альбом / вступит. cт. и каталог Т. А. Селинова. Л.: Художник РСФСР, 1988. 360 с.

11. Портретная миниатюра в России XVIII - начала XX века из собрания Государственного Эрмитажа: альбом / вступит. cт. и каталог Г. И. Комелова и Г. А. Принцева. Л.: Художник РСФСР, 1986. 336 с.

12. Ревякин П. П. Техника акварельной живописи: учебное пособие для вузов. М.: Архитектура, 2015. 248 с.

13. Фомичева Д. В. Композиционные приемы классической европейской школы живописи: виньетирование // Secreta Artis. 2019. № 1 (05). С. 16-33.

14. Художники-педагоги и студенты: альбом. Серия: Продолжая традиции. М.: АртСервис Медиа, 2017. 194 с.

15. Coombs K. The Portrait Miniature in England. London: V&A Publications, 2005. 128 p.

16. Hendrix L., Vignau-Wilberg Th. Mira calligraphiae monumenta. Los Angeles: The J. Paul Getty museum, 1992. 412 p.

17. Newall Ch. Victorian Watercolours. London; New York: Phaidon Press Limited, 1992. 144 p.


Review

For citations:


Volokitina O.V. Classical Enamel Art: Sketching. Secreta Artis. 2019;(3):62-74. (In Russ.)

Views: 272


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)