Preview

Secreta Artis

Advanced search

Travel Sketching

Abstract

The article covers the basics of the author’s original technique developed with the purpose of mastering coloristic landscape by means of small watercolor sketches briefly drawn from the window of a moving vehicle. Such exercises enable the artist to successfully cope with the complex composite landscape-painting in the future. the proposed method brings subtlety and accuracy of perception of color, light and air in the atmosphere of the landscape, and also activates visual memory and analytical abilities of the painter, his ability to find the exact tonal and color relationships between the sky and the earth. It allows the painter to literally memorize states of nature at different times of the year and day, under different weather conditions, and also learn to depict the state of nature from memory. Working without a preliminary sketch, the artist acquires the skill of drawing with a brush. One of the important elements of this method is work with a limited palette, in compressed tonal range. the author recommends an optimal set of art materials for the performance of the proposed tasks.

About the Author

Sergey Nikolayevich Andriaka
Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Андрияка С. Н. Акварель: альбом. Доп. изд. М.: Изд-во Московской государственной специализированной школы акварели Сергея Андрияки с музейно-выставочным комплексом, 2004. 352 с.

2. Андрияка С. Н. Акварель, рисунок: каталог произведений 2005-2008 гг. М.: Изд-во Московской государственной специализированной школы акварели Сергея Андрияки с музейно-выставочным комплексом, 2008. 224 с.

3. Андрияка С. Н. Акварель: альбом. 2-е изд., испр. М.: Академия акварели и изящных искусств, 2014. 272 с.

4. Андрияка С. Н. Учимся компоновать и изображать пейзаж. Перспектива линейная и воздушная. Панорамный пейзаж // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 30-43.

5. Андрияка С. Н. Наброски животных как метод овладения искусством рисунка // Secreta Artis. 2018. № 2(02). С. 28-39.

6. Андрияка С. Н. Акварельный пейзаж: базовые мотивы // Secreta Artis. 2018. № 2 (02). С. 40-69.

7. Иеннике Ф. И. Живопись масляными красками: полн. практ. руководство к изучению живописи масляными красками / пер. с нем. и доп. по соч. проф. Гупиля П. Александров. СПб.: М. Н. Петров (книгоизд-во А. Ф. Сухова), 1914. 142 с.

8. Касань А. Руководство к рисованию акварелью / пер. с фр. О. Кочетовой. 2-е изд. СПб.: Тип. и хромолит. П. П. Сойкина, 1893. 224 с.

9. Михаил Абакумов / авт. текста В. Погодин. М.: Белый город, 2005. 48 с.

10. Михаил Георгиевич Абакумов: Живопись. Графика: каталог / сост. Л. Б. Кузьмина; авт. вступ. ст. Н. Н. Третьяков. М.: Советский художник, 1991. 31 с.

11. Первухин Л. П. Новая полная школа для самообучения художественной живописи: рисование карандашом, тушью, сепией, акварельными и масляными красками, тушью и пастельными карандашами по бумаге, картону, полотну, бархату, атласу и дереву. 2-е изд. М.: Печать и гравюра, 1908. 216 с.

12. Раушенбах Б. В. Пространственные построения в живописи: очерк основных методов. М.: Наука, 1980. 288 с.

13. Раушенбах Б. В. Системы перспективы в изобразительном искусстве: общая теория перспективы. М.: Наука, 1986. 254 с.

14. Раушенбах Б. В. Геометрия картины и зрительное восприятие. М.: Интерпракс, 1994. 231 с.

15. Фомичева Д. В. Зеркало Клода // Художественный совет. 2008. № 1 (59). С. 17-21.

16. Фомичева Д. В. Оптические приборы и искусство живописи: союзники или противники? Размышления по поводу «сенсационных открытий» Дэвида Хокни // Исследования из истории физики и механики. 2014-2015. Ин-т истории естествознания и техники им. С. И. Вавилова РАН / отв. ред. В. П. Визгин. М.: Янус-К, 2016. С. 465-488.


Review

For citations:


Andriaka S.N. Travel Sketching. Secreta Artis. 2018;(3):2-25. (In Russ.)

Views: 416


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)