Preview

Secreta Artis

Advanced search

Basic Rules of Still Life Setup

Abstract

The article describes the basic principles of setting up a still life, based on the author’s 50 years of experience as an artist and 40 years of experience as an artist-teacher. Anyone acquainted with drawing will likely understand these clear recommendations which formulate the rules for arranging a still life and make it possible to create compositions built upon the basic laws of visual perception, the principles of subordination among minor and major elements, the organization of the notional center and peripheral parts of a still life, the competent layout of still life planes, meaningful work with contrasts and rhythms, textures and masses. The rules for the location of the brightest tonal and color contrasts, as well as the interaction of bright and neutral colors are described. The article characterizes the method of grouping the colors and composing a still life as an entity made up of unique elements. The author explains the basic rules of composition in still life painting and helps to avoid typical mistakes in the setup of a still life. The article is primarily intended for artists teaching still life painting, but will also be useful to students of art schools at all levels, professional artists and art historians.

About the Author

Sergey Nikolayevich Andriaka
Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Андрияка С. Н. Акварель. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 316 с.

2. Андрияка С. Н. Цветы. Как писать цветы. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2017. 120 с.

3. Андрияка С. Н. О натюрморте. Натюрморт творческий и учебный // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 4-19.

4. Андрияка С. Н. Анализ натюрмортов старых мастеров // Secreta Artis. 2018. № 4 (04). С. 2-27; 2019. № 1 (05). С. 4-15.

5. Барышников Л. П., Лямин И. В. Основы композиции. М.: ТРУДРЕЗЕРВИЗДАТ, 1951. 192 с.

6. Белютин Э. М. Начальные сведения по живописи. М.: Искусство, 1955. 38 с.

7. Волков Н. Н. Цвет в живописи. М.: Искусство, 1984. 320 с.

8. Звездина Ю. Н. Эмблематика в мире старинного натюрморта. К проблеме прочтения символа. М.: Наука, 1997. 160 с.

9. Иван Шишкин. Неразгаданные тайны. По материалам текста и иллюстраций книги Н. Е. Грина «Hints on Sketching from Nature» / пер. и сост. Д. В. Фомичева. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2014. 104 с.

10. Мальцева Ф. С. Алексей Кондратьевич Саврасов: альбом. Л.: Художник РСФСР, 1984. 190 с.

11. Мальцева Ф. С. Федор Александрович Васильев. Л.: Искусство, 1986. 272 с.

12. Мастера искусства об искусстве. М.; Л.: Гос. изд-во изобраз. искусств, 1936. т. 2. 492 с.

13. Смирнов Ю. В. Построение композиции станковой картины: советы студентам // Secreta Artis. 2018. № 4 (04). С. 53-57.

14. Третьяков Н. Н. образ в искусстве. основы композиции. Свято-Введенская Оптина пустынь: Свято-Введенская Оптина пустынь, 2001. 264 с.

15. Третьяков Н. Н. образ в искусстве. М.: Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, 2013. 320 с.

16. Фаворский В. А. Литературно-теоретическое наследие. М.: Советский художник, 1988. 588 с.

17. Schneider N. Stilleben: Realität und Symbolik der Dinge: Die Stillebenmalerei in der frühen Neuzeit. Köln: Taschen Verlag, 1989. 215 s.

18. Stilleben / hrsg. E. König; Ch. Schöne. Berlin: Reimer, 1996. (Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren Werk. Bd. 5). 278 S.


Review

For citations:


Andriaka S.N. Basic Rules of Still Life Setup. Secreta Artis. 2019;(1):34-47. (In Russ.)

Views: 2499


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)