Preview

Secreta Artis

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

N. N. Zeddeler and A. P. Somova-Zeddeler: the forgotten names of early 20th century Russian art. Japonism in Russian printmaking at the beginning of 20th century

https://doi.org/10.51236/2618-7140-2022-5-1-6-23

Abstract

The term japonism refers to a movement within 20th-century Russian art that has so far been insufficiently explored. In the meantime, its popularity at the turn of the 19th and 20th centuries coincided with the extraordinary blossoming of Russian color printmaking. N. N. Zeddeler and A. P. Somova were among those artists, who, along such revered masters like A. P. Ostroumova-Lebedeva and V. D. Falileeva, made a substantial contribution to the development of this art style. To date, their work has not received close attention from researchers. Likewise, there is no literature that would provide a systematic analysis of their legacy, save for brief mentions in the periodic press of that period or publications dedicated to exhibitions of 1900-1910s, in which the artists took part. N. N. Zeddeler and A. P. Somova-Zeddeler were well-known in the Russian and European artistic circles at the beginning of the century. Having acquired their education in Munich and Paris, they produced an oeuvre that fit perfectly into the context of early 20th century art and added essential touches to the aesthetic vision of the world emerging at that time. However, the work of these masters was not met with the appreciation it deserved and was eventually forgotten. It is worth noting that the task of mapping out the full biography of both artists appears to be extremely challenging due to a variety of reasons: their departure from artistic practice after the outbreak of the First World War, fragmentary and meager archival material, a small number of works that have survived till our time, the tragic and difficult fate of N. N. Zeddeler and A. P. Somova-Zeddeler… Thus, the purpose of the article is to fill in one of the gaps in the Russian history of art of the 20th century. The author examines the engravings by N. N. Zeddeler and A. P. Somova-Zeddeler from the collection of the Pushkin Museum created between 1900 and 1910, which were previously not studied by researchers.

About the Author

Anna Igorevna Chernysheva
The Pushkin State Museum of Fine Arts
Russian Federation


References

1. Алексеев М. А., Колпакиди А. И., Кочик В. Я. Энциклопедия военной разведки. 1918-1945 гг. М.: Кучково поле, 2012. 975 с.

2. Барышникова И. Ю. Апокалиптический образ падающей звезды (кометы) в русской поэзии // Теория и практика общественного развития. 2012. № 2. С. 382-386.

3. Гильдебранд А. Проблема формы в изобразительном искусстве / Пер. Н. Б. Розенфельда, В. А. Фаворского. М.: Мусагетъ, 1914.

4. Гришин М. В. «Японизм» рубежа ХIХ - начала ХХ века как общеевропейское явление // Обсерватория культуры. 2015. № 2. С. 130-136. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2015-0-2-130-136

5. Добужинский М. В. Воспоминания. М.: Наука, 1987. 477 с.

6. Завьялова А. Е. Мир искусства. Японизм. М.: БуксМАрт, 2014. 96 с.

7. Искусство в трудовой школе: Сборник статей / Ред. и вступ. ст. А. В. Бакушинского. М.: Новая Москва, 1926. 172 с.

8. Коньшина Н. Д. Влияние японской культуры на литературу и живопись России конца XIX - начала XX в.: дис. канд. культурологии: 24.00.01 / Саратовский государственный университет. Саратов, 2006. 201 с.

9. Николаева Н. С. Японские мотивы в искусстве модерна // Вопросы искусствознания. 1994. Вып. 2-3. С. 312-326.

10. Остроумова-Лебедева А. П. Автобиографические записки: В 3 т. / Сост., автор вступ. ст. и примеч. Н. Л. Приймак. М.: Изобразительное искусство, 2003. Т. 1-2. С. 96.

11. Слово. 1906. № 426. 29 марта / 11 апр.

12. Струкова А. И. Влияние искусства Китая и Японии на советскую живопись и графику 1920-1930-х годов // Проблемы истории, филологии, культуры. 2015. № 3 (49). С. 452-464.

13. Титарева Д. С. «Влияние укиё-э на художественный язык станковой графики А. П. Остроумовой- Лебедевой 1900-20-х гг.» (на примере Санкт-Петербургского цикла гравюр) // Культура и искусство. 2021. № 3. С. 47-57. https://doi.org/10.7256/2454-0625.2021.3.32778. URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=32778 (дата обращения 19.01.2022).

14. Чеглок А. А. Звери Центральной и Южной Африки. М.: И. Кнебель, 1914. 143 с.

15. Шервашидзе А. Выставка русского художества в Париже // Золотое руно. 1906. № 11, С. 131-133.

16. Friedel H., Hoberg A. The Blue Rider in the Lenbachhaus. Munich; New York: Prestel, 2013. 371 p.

17. Société des artistes indépendants. 22, Catalogue de la 22e exposition. Paris: l’Emancipatrice, 1906. 302 p.

18. Tomita Midori. Woodcuts 1946-1953 by Kōsaka Gajin (1877-1953): The Discovery of Children’s Art in Japan and German Expressionism. University of Cincinnati. ProQuest Dissertations Publishing, 2003. 1417149. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=ucin1054232744&disposition=inline (дата обращения: 29.01.2022).

19. Wörwag B. There is an Unconscious, Vast Power in the Child: Notes on Kandinsky, Münter and Children’s Drawings //Discovering Child Art: Essays on Childhood, Primitivism and Modernism. New Jersey: Princeton University Press, 1998. P. 68-94.

20. сайт] URL: https://load.russiainphoto.ru/search/photo/years-1904-1999/?source_ids=226&page=2&paginate_page=2&index=10 (дата обращения: 02.02.2022).

21. сайт] URL: https://load.russiainphoto.ru/search/photo/years-1904-1999/?page=3&source_ids=226&paginate_page=3&index=1 (дата обращения: 02.02.2022).

22. сайт] URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6279489j/f209.image.r=somoff%20seddeler?rk=64378;0 (дата обращения: 19.01.2022).

23. сайт] URL: https://www.gachn.de/ru/view/180 (дата обращения: 03.12.2020).

24. сайт] https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k7536040t/f1.image.r=seddeler?rk=278971;2 (дата обращения: 19.01.2022).

25. сайт] URL: https://www.gachn.de/ru/view/185 (дата обращения: 03.12.2020).

26. сайт] URL: https://www.gachn.de/ru/view/183 (дата обращения: 03.12.2020).

27. сайт] URL: https://www.divilkovskiy.com/anatoliy (дата обращения: 19.01.2022).

28. Архивные материалы РГАЛИ. Ф. 941. Оп. 3. Ед. хр. 180.

29. РГА СПИ. Ф. 495. Оп. 221. Д. 1528. РГА СПИ. Ф. 495. Оп. 65а. Д. 14351.

30. ЦГИА СПб. Ф. 19. Оп.124. Д.1198.

31. ЦГИА СПб. Ф. 19. Оп.126. Д.1684.


Review

For citations:


Chernysheva A.I. N. N. Zeddeler and A. P. Somova-Zeddeler: the forgotten names of early 20th century Russian art. Japonism in Russian printmaking at the beginning of 20th century. Secreta Artis. 2022;5(1):6-23. (In Russ.) https://doi.org/10.51236/2618-7140-2022-5-1-6-23

Views: 521


ISSN 2618-7140 (Print)