Preview

Secreta Artis

Advanced search

Icon-Painting Workshop of the Solovetsky Monastery. 17th - Early 20th Century

https://doi.org/10.51236/2618-7140-2020-3-3-50-75

Abstract

Founded in 1429, the Solovetsky Monastery has throughout several centuries preserved and maintained the traditions of Russian icon painting in the North. In its iconpainting chamber (the building was constructed in 1615), new iconostases were created and icons from the churches of the monastery and patrimonial lands in Pomorie were repaired. In the 17th century, 45 icon painters worked on Solovki in different years, among them were monks, monastery servants, and “trudniks” (lay workers). In the 18th century, the artists of the Pomor patrimonial lands underwent their initial training at the monastery school of icon painting. Families of hereditary icon painters Chalkovs and Savins from Sumsky Posad are particularly well-known. The monastery sent the most gifted students to St. Petersburg and Moscow to improve their art. In 1880, the Solovetsky painting school was inaugurated, where many northern icon painters acquired basic painting skills. Copying and painting from life formed the basis of the educational process; students were offered paintings from the Academy of Arts as samples. The icons and paintings made in the workshop are distinguished by their characteristic stylistic, technical and technological features. The most prominent graduates of the school (A. A. Borisov, N. G. Bekryashev) contributed significantly to the history of Russian art. The article contains new archival documents and rare photographs.

About the Author

Tatiana Mikhailovna Koltsova
State Museum Association “Art Culture of the Russian North”; State Institute for Art Studies
Russian Federation


References

1. Верещагин В. В. На Северной Двине: По деревянным церквам. М.: Типолитография Товарищества И. Н. Кушнерев и К°, 1895. 121 с.

2. Иконы Русского Севера: Шедевры древнерусской живописи Архангельского музея изобразительных искусств: в 2 т. / авт.-сост. О. Н. Вешнякова и др. М.: Северный паломник, 2007. 501 с., 479 с.

3. Кольцова Т. М. Северные иконописцы: Опыт биобиблиографического словаря. Архангельск: СевероЗападное книжное издательство, 1998. 191 с.

4. Краткое историческое описание приходов и церквей Архангельской епархии. Архангельск: Типолитография наследников Д. Горяйнова, 1896. Вып. 3. 267 с.

5. Крестьянская живопись Поважья: Из собраний музеев Архангельской области: Каталог / сост. Т. М. Кольцова. М.: Северный паломник, 2003. 366 с.

6. Наследие Соловецкого монастыря в музеях Архангельской области: Каталог выставки / сост. Т. М. Кольцова. М.: СканРус, 2006. 319 с.

7. Полякова О. А., Послыхалина М. В. Подписные и датированные иконы в собрании Московского государственного объединенного музея-заповедника Коломенское-Измайлово-Лефортово-Люблино. М.: МГОМЗ, 2013. 155 с.

8. Скопин В. В., Щенникова Л. А. Архитектурно-художественный ансамбль Соловецкого монастыря. М.: Искусство, 1982. 183 с.

9. Сохраненные святыни Соловецкого монастыря: Каталог выставки / Гос. историко-культурный музей-заповедник «Московский Кремль». М.: Белый берег, 2001. 300 с.

10. ГААО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 6447а. Л. 11 об.; Д. 7781. Л. 2; Д. 9167. Л. 2 об.; Д. 9756. Л. 3; Оп. 7. Д. 149. Л. 101; Ф. 6. Оп. 1. Д. 225. Л. 71-71 об.; Ф. 29. Оп. 4. Т. 2. Д. 2429. Л. 78 об.; Д. 2504. Л. 7 об.; Д. 3300. Л. 19.

11. РГАДА. Ф. 1183. Оп. 1. Д. 4. Л. 179 об.; Д. 121. Л. 40 об.-41; Д. 149. Л. 7 об.; Ф. 1201. Оп. 1. Д. 802. Л. 1 об.; Оп. 2. Д. 743; Д. 851. Л. 86; Д. 1425. Л. 171 об.-172; Оп. 4. Д. 535. Л. 63; Д. 888. Л. 44, 60, 79; Оп. 5. Ч. 2. Д. 2356. Л. 17; Д. 3012. Л. 5; Д. 4326. Л. 1; Д. 4755. Л. 1, 2; Д. 4789. Л. 1-1 об.; Д. 4862. Л. 2-8 об.; Д. 5120. Л. 20-20 об.; Д. 5549. Л. 29, 39, 41; Д. 5569. Л. 46 об.; Д. 5616. Л. 28, 187, 239, 240.

12. РГИА. Ф. 789. Оп. 8. 1873 г. Д. 166; Оп. 11. 1888 г. Д. 73.


Review

For citations:


Koltsova T.M. Icon-Painting Workshop of the Solovetsky Monastery. 17th - Early 20th Century. Secreta Artis. 2020;(3):50-75. (In Russ.) https://doi.org/10.51236/2618-7140-2020-3-3-50-75

Views: 744


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)