Preview

Secreta Artis

Advanced search

Lilac Bouquet: Composing and Painting a Large Format Still Life in Watercolor

Abstract

The article describes the method of creating a large format still life in the classical multi-layer watercolor technique without applying lead white paint. At the center of the study lies the impossibility of a simultaneous thorough development of all the elements of the picture when painting constantly changing and rapidly withering flowers from life. According to the author, this engenders the need for a step-by-step portrayal of individual inflorescences in a work entirely composed by its creator. By way of example, S. N. Andriyaka invokes a decorative ‘trellis’ made of blooming lilac branches illuminated by frontal light. In order to produce a full-fledged artistic image, one has to follow the core principles underlying the creation of a still life: sound arrangement of the compositional center, proper color and tone schemes, balance between the background and the depicted object. By outlining the step-by-step watercolor painting method, the author reveals an algorithm for the layerby-layer development of volumes and details, peculiarities behind color selection for the composition, interpretation of inflorescences and foliage. For illustration purposes, S. N. Andriyaka provides photographs of the stages of work, which enables one to use the given material as a visual manual for teaching multi-layer watercolor painting.

About the Author

Sergey Nikolayevich Andriaka
Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Андрияка С. Н. О натюрморте. Натюрморт творческий и учебный // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 4-19.

2. Андрияка С. Н. Основные законы постановки натюрморта // Secreta Artis. 2019. № 1 (05). С. 34-47.

3. Гёте. И.-В. Об искусстве М.: Искусство, 1975. 623 с.

4. Гинзбург И. П. П. Чистяков и его педагогическая система. Л.; М.: Искусство, 1940. 204 с.

5. Дитрих Ф. Практическое руководство к живописи масляными красками, акварелью, по дереву, фрески, миниатюры, брызгание по дереву и проч. М.: Московская государственная специализированная школа акварели Сергея Андрияки с музейно-выставочным комплексом, 2001. 260 с.

6. Грин Н. Э. Композиция пейзажа: предписания европейской художественной школы XIX столетия. Часть II. Тоновая композиция (перевод и пояснения Д. В. Фомичёвой) // Secreta Artis. 2019. № 3 (07). С. 20-28.

7. Калмыкова В. Цветы. Серия «Великие полотна». М.: Белый город, [Б. д.]. 240 с.

8. Касань А. Руководство к рисованию акварелью. М.: Московская государственная специализированная школа акварели Сергея Андрияки с музейно-выставочным комплексом, 2007. 226 с.

9. Киплик Д. И. Техника живописи. М.: СВАРОГ и К, 2002. 504 с.

10. Мария Сибилла Мериан. Рисованная природа (из собрания Санкт-Петербургского архива РАН). М.: РТСофт, 2002. 200 с.

11. Руководство к рисованию акварелью или водяными красками без помощи учителя / Составил А. М. М.: Московская государственная специализированная школа акварели Сергея Андрияки с музейно-выставочным комплексом, 2010. 184 с.

12. Смирнов Ю. В. Построение композиции станковой картины: советы студентам // Secreta Artis. 2018. № 4 (04). С. 44-54.

13. Фармаковский М. В. Акварель. Ее техника, реставрация и консервация. М.: Издательство Шевчук, 2000. 296 с.

14. Фомичёва Д. В. Композиционные приемы классической европейской живописи: виньетирование // Secreta Artis. 2019. № 1 (05). С. 16-33.

15. Чистяков П. П. Письма, записные книжки, воспоминания. 1832-1919. М.: Искусство, 1953. 592 с.

16. Walther I. F., Wolf N. Codices Illustres. The world’s most famous illuminated manuscripts 400 to 1600. Koln: TASCHEN, 2014. 504 p.


Review

For citations:


Andriaka S.N. Lilac Bouquet: Composing and Painting a Large Format Still Life in Watercolor. Secreta Artis. 2020;(2):54-63. (In Russ.)

Views: 362


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)