Preview

Secreta Artis

Advanced search

Secreta Artis” (“Art Secrets”), the academic and methodological journal devoted to issues of art and art teaching methodology, aims to revive the best traditions of fine art, re-create and build on the classical system of fine arts education. The academic journal focuses on investigation in the field of theory, techniques and technologies of the visual arts as well as publications devoted to methods and systems of art education. In the past, when the fine arts flourished, practical experience was passed on by word of mouth from masters to students. Today we lack such expertise, since bearers of professional secrets are no longer with us. This explains why “Secreta Artis” authors conduct research to contribute to the body of such knowledge, analyzing archival documents, material from the restoration and science labs, testing theory through its application, etc. “Secreta Artis” acquaints readers with a variety of fine art techniques: oil, watercolor, tempera, pastel, fresco painting, drawing, etching, sculpture, mosaic, stained glass, jewelry.

“Secreta Artis” is interested in collaboration with Russian and foreign artists engaged in similar research, development of educational programs and teaching methods. We invite cooperation with restorers and experts in the field of the examination of works of art.

Current issue

Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access
Vol 7, No 3 (2024)

ARTIST’S BIOGRAPHY

9-37 9
Abstract

В статье впервые анализируется портретное наследие народного художника России, действительного члена Российской академии художеств, основателя и ректора Академии акварели и изящных искусств, одного из крупнейших мастеров акварельной живописи, выдающегося деятеля отечественной культуры и художественного образования Сергея Николаевича Андрияки (1958–2024). Хотя портреты, выполненные в различных техниках живописи, не занимают центрального места в творчестве художника, они имеют решающее значение для полного понимания его творческой биографии. В контексте биографического исследования портретное наследие Сергея Андрияки раскрывает круг его общения и предпочтения в мировом изобразительном искусстве. Следуя художественным принципам, заложенным выдающимися портретистами XVI–XIX веков, Андрияка осмыслял портрет как создание композиционного художественного образа. Его портреты, подобно пейзажам и натюрмортам, отходят от натуралистичного изображения, представляя собой композиции, тщательно выстроенные в соответствии с канонами изобразительного искусства. Эти композиции основаны на личном опыте художника и глубоком изучении теоретического и практического наследия выдающихся мастеров. Особый интерес представляют портреты, выполненные в технике многослойной акварельной живописи Сергея Андрияки. Его творческое творчество характеризовалось особым подходом к использованию цвета в живописи, который он разработал как уникальный метод. Целью этого подхода было достижение особой светоносности в его акварельных портретах. Тематическое присутствие света в его духовном и религиозном контексте стало важнейшим элементом для художника, проявившись не только в его изобразительном творчестве, но и в его личном мировоззрении. 

VISUAL TEACHING AIDS

REFLECTIONS ON THE ARTIST

REVIEWS

71-79 9
Abstract

The journal features excerpts from a review of the graduate qualification work by S. S. Arustamova-Andriaka, which presents a series of watercolor landscapes titled “Images of the Solovetsky Archipelago”. The reviewer places particular emphasis on the historical context in which the series – consisting of three landscapes depicting views of the Spaso-Preobrazhensky Monastery, Bolshoy Zayatsky Island, and Anzer Island – was created. Additionally, the review explores the symbolic and artistic implications of this triptych. 

TEACHER'S WORKSHOP