Preview

Secreta Artis

Advanced search

Specificities of the Restoration of the Icon «Savior with a Scroll in His Hands»

Abstract

The article discusses the specificities of the research on the restoration of the icon, “Savior with a Scroll in His Hands” by an unknown artist. The restoration of this painting is one of the many research projects carried out by students of the Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts within the framework of the course, “Restoration of Oil and Tempera Painting”, as well as preparation of their final qualifying works. The restoration of the icon, known for its severe state of disrepair, was undertaken by I. I. Skorobogatova, a sixth-year student of the Academy and was done so with the supervision of the author of this article. The article outlines the sequence of the restoration work and the difficulties encountered over the course of the restoration. Much attention is devoted to the restoration process carried out on the deformed base. The article mentions the replacement of the icon’s lost parts and the duplication of the icon onto a new base. Detailed is information on the artist’s composition; ground application in places of ground layer loss; toning in line with the original coloring and removal of surface dirt from the front and back sides. Finally, a brief overview of iconographic particularities and special icon painting techniques is given. It notes that many icons of the 19th - 20th centuries, which can be classified as examples of late icon painting, were restored by the students and teachers of the Academy (including those pieces representing analogous theme of the Lord Almighty). It is emphasised that such systematic work enables one to collect information on the late iconography needed to conduct scientific studies of Russian icon paintings of the 18th - 19th centuries.

About the Author

Natalia Sergeevna Veselova
Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Бобров Ю. Г. Консервация. Реставрация. Воссоздание. Вопросы терминологии // Художественное наследие: Хранение. Исследование. Реставрация. М.: ВНИИР, 1990. № 13. С. 5-18.

2. Быкова М. А. Икона «Богоматерь Блаженное чрево» (Хабаровская) из собрания Владимиро-Суздальского музея-заповедника // Искусство христианского мира: сб. статей. Вып. 3. М.: Православный Свято-Тихоновский Богословский Институт, 2001. С. 179-184.

3. Вздорнов Г. И. О теоретических принципах реставрации древнерусской станковой живописи // Теоретические принципы реставрации древнерусской станковой живописи. Всесоюзная конференция (Москва, 18-20 ноября 1968 г.) / под общ. ред. Г. И. Вздорнова и Н. А. Гагмана. М.: ВЦНИЛКР, 1970. С. 18-95.

4. Давыдов С. С. Еще раз об обратимости в реставрации // Художественное наследие: Хранение. Исследование. Информация. М.: ГосНИИР; Индрик, 2015. № 28-29 (58-59). С. 81-84.

5. Клокова Г. С. Как сохранить церковные ценности. 2-е изд. М.: ПСТГУ, 2016. 120 с.

6. Подписные иконы XVII - нач. XX в. в собрании Владимиро-Суздальского музея-заповедника: каталог / сост. М. А. Быкова, Е. И. Чижикова. Владимир, 2009. 72 с.

7. Реставрация произведений станковой масляной живописи: уч. пособие для средних художественных заведений / науч. ред. И. П. Горин, З. В. Черкасова. М.: Искусство, 1977. 223 с.

8. Реставрация произведений станковой темперной живописи: уч. пособие для высших учебных заведений / науч. ред. Г. С. Клокова. М.: ПСТГУ, 2013. 240 с.

9. Свод письменных источников по технике древнерусской живописи, книжного дела и художественного ремесла в списках XV-XIX вв. В 2 т. / сост., вступ. статья и примеч. Ю. И. Гринберга. СПб.: Пушкинский фонд, 1998, Т. II. 400 с.

10. Технология и исследование произведений станковой и настенной живописи: уч. пособие для студентов художественных вузов и художественных училищ / под ред. Ю. И. Гринберга. М.: ГосНИИР, 2000. 180 с.

11. Филатова В. В., Камчатнова Ю. Б. Наименования и надписи на иконных изображениях: cправочник для иконoписцев. М.: Православная педагогика, 2004. 352 с.

12. Ходаков М. А. Хрестоматия по иконоведению. М.: ПСТГУ, 2015. 172 с.

13. Художники-педагоги и студенты: альбом. Серия: Продолжая традиции. М.: АртСервис-Медиа, 2017. 104 с.

14. Яхонт О. В. Вопросы подлинности памятника и современное состояние этой проблемы // Художественное наследие: Хранение. Исследование. Информация. М.: ГосНИИР; Индрик, 2015. №. 28-29 (58-59). С. 107-111.

15. Яхонт О. В. Копирование в реставрации: история и современное состояние вопроса // Художественное наследие: Хранение. Исследование. Информация. М.: ГосНИИР; Индрик, 2015. № 30 (60). С. 187-200.

16. Яхонт О. В. О подлинности музейных произведений и так называемых категориях ценности в реставрации // Проблемы консервации и атрибуции произведений искусства. М.: ГосНИИР, 2010. Вып. 10. С. 300-311.


Review

For citations:


Veselova N.S. Specificities of the Restoration of the Icon «Savior with a Scroll in His Hands». Secreta Artis. 2019;(2):58-69. (In Russ.)

Views: 323


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)