Preview

Secreta Artis

Advanced search

Glass Cutting Technique in Three Hours

Abstract

The article is based on the author’s work with the students of the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriaka. Delving deeply into the methods of teaching professional techniques for cutting art glass; the article talks about the application of the Tiffany technique, the experience of training craftsmen and outlines the necessary tools and materials with the justification of their choice. The exercises proposed by the author show the finest levels of work in a stained-glass workshop thus equipping those interested with the fundamental knowledge on the mechanical properties of art glass. It also offers insight into the complexity of the process and explains the purpose and correct use of tools and their safety measures. The author offers exercises on the mastering of straight, curved, S-shaped cuts, glass carving along the circumference and many more. Each exercise gradually increases in difficulty, helping to consolidate learned techniques and allowing learners to confidently advance to new tasks. The skills that will be acquired are essential for the artist to competently design the graphic part of the stained glass and produce the sketch and cartoon. The technique proposed by the author is recommended for teaching stained glass in line with the programmes of higher, secondary, pre-vocational and additional education in art schools. The duration of the lesson on glass cutting is three hours, with the inclusion of a twenty-minute break.

About the Author

Lev Yuryevich Lifshitz
Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Russian Federation


References

1. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. М.: Прогресс, 1974. 392 с.

2. Астахов А. Ю. Орнамент. Средние века. М.: Белый Город, 2018. 58 с.

3. Бартлетт Р. Панорама Средневековья. М.: Интербук Бизнес, 2002. 336 с.

4. Ивановская В. И. Средневековый орнамент. М.: Изд-во В. Шевчук, 2008. 189 с.

5. Лифшиц Л. Ю. Последовательное выполнение витража в технике Тиффани. Подготовка картона // Secreta Artis. 2018. № 1 (01). С. 68-75.

6. Лифшиц Л. Ю. Последовательное выполнение витража в технике Тиффани. Подготовка рабочего места // Secreta Artis. 2018. № 2 (02). С. 70-81.

7. Лифшиц Л. Ю. Последовательное выполнение витража в технике Тиффани. Подбор стекла и вырезание детали // Secreta Artis. 2018. № 3 (03). С. 26-37.

8. Лифшиц Л. Ю. Последовательное выполнение витража в технике Тиффани: процесс сборки витража // Secreta Artis. 2018. № 4 (04). С. 58-67.

9. Пантилеева А. И. Самые знаменитые шедевры Готики. М.: Белый Город, 2011. 104 с.

10. Сергеев Ю. П. Выполнение художественных изделий из стекла. М.: Высшая школа, 1984. 240 с.

11. Сухарева Н. В. Орнаменты всех времен и стилей. М.: Абрис, 2017. 360 с.

12. Чиффо Р. В., Хиггинс М. К. Искусство витража от истоков к современности. М.: Белый Город, 2004. 288 с.

13. Эластер Д., Тиффани Л. К. Собрание Музея-сада. М.: Арт-родник, 2009. 672 с.

14. Якушева М. С., Ивановская В. И. Искусство витража. Принципы построения композиции. М.: Изд-во В. Шевчук, 2011. 219 с.


Review

For citations:


Lifshitz L.Yu. Glass Cutting Technique in Three Hours. Secreta Artis. 2019;(2):32-47. (In Russ.)

Views: 255


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)