Preview

Secreta Artis

Advanced search

Landscape Composition: Prescriptions of the European School of Fine Arts of the 19th Century. Part I: Linear Composition (translation and commentary by Daria Fomicheva)

Abstract

The publication represents an adapted abridged translation and commentary on the text of the classic textbook on the linear landscape composition, authored by N. E. Green, one of the leading English art teachers of the 19th century (1823-1899). N. E. Green examines numerous aspects of the linear landscape composition, including difficulties in choosing a landscape motive, a befitting angle, ways of conveying the depth of space, methods of vignetting and condensation, complications of professional work with lines, arrangement of figures in a landscape. The commentary of D. V. Fomicheva, supplementing the recommendations of N. E. Green, invokes a wide range of most popular selfnstruction manuals for artists of the 19th century, repeatedly published in England, France, Germany and Russia. These materials confirm the existence of a deeply developed theoretical base with regard to painting composition in the classical European art tradition. Modern artists’ knowledge of the classical theory of linear landscape composition gives the key to understanding the general principles of the 19th century painting, as identical laws of composition applied to all of its genres. Moreover, these materials provide an insight into the previous schools of painting and allow one to reconstruct many of the forgotten valuable elements of classical teaching methods.

About the Author

Nathaniel Green

Russian Federation


References

1. Дитрих Ф. Практическое руководство к живописи масляными красками, акварелью, по дереву; фрески, миниатюры, брызгание по дереву и проч. / пер. с 16-го испр. и доп. нем. изд. / под ред. кл. худож. И. А. Пасса. СПб.: Изд. кн. скл. В. И. Губинского, 1903. 258 с.

2. Иеннике Ф. И. Живопись масляными красками: полное практическое руководство к изучению живописи масляными красками / пер. с нем. и доп. по соч. проф. Ф. А. Гупиля П. Александровым. СПб.: Книгоиздательство «А. Ф. Сухова», 1914. 142 с.

3. Иеннике Ф. И. Руководство к живописи масляными красками / полн. пер. с 4-го нем. изд. и доп. Л. Соловьева. 2-е изд. СПб.: Изд-во В. И. Губинского, [1909]. 208 с.

4. Кассань А. Руководство к рисованию акварелью / пер. с фр. О. Кочетовой. 2-е изд. СПб.: Тип. и хромолит. П. П. Сойкина, 1893. 224 с.

5. Китайская классическая Книга перемен. Канон «И цзин»: В 2 т. / пер. с древнекит. и исслед. Ю. К. Шуцкого; сост., ст., био- и библиогр. А. И. Кобзева; ст. В. М. Алексеева; примеч. А. И. Кобзева и Н. И. Конрада. Т. I. СПб.: Нева; М.: ОЛМА-пресс, 2000. 477 с.

6. Оптический и механический магазин O. Рихтера. Петербург. Производство оптических, механических, метеорологических, физических, технических, химических, медицинских приборов и других снарядов и инструментов, всякого рода вспомогательных предметов и коллекций для естествознания, принадлежностей для фабрик, сельского хозяйства и т. д. СПб., 1900. 356 с.

7. Первухин Л. П. Новая полная школа для самообучения художественной живописи: рисование карандашом, тушью, сепией, акварельными и масляными красками, тушью и пастельными карандашами по бумаге, картону, полотну, бархату, атласу и дереву: изучение живописи по новейшим упрощенным методам: в 2 ч. и 4 отд., с атласом копий с оригиналов знаменитых художников для копирования и очерком В. Б. «Искусство живописи и жизнь». 2-е изд. [М.]: Тип. «Печать и гравюра», [1908]. 216 с.

8. Робер К. Руководство к живописи масляными красками, акварелью и пастелью / под ред. худож. Г. К. Венига. Пер. с фр. 2-е изд. СПб.: Изд-во В. И. Губинского, 1901. 272 с.

9. Фёлькер И. В. Живопись масляными красками: Практическое руководство по пейзажу, портрету и жанру. СПб.: Изд. В. С., 1889. 180 с.

10. Crayon W. Golden rules: a Practical Guide for Pencil and Colour Sketches from Nature. 4th edition, revised, extended, and illustrated. London: Lechertier, Barbe, & Co, [1881]. 125 p.

11. Green N. E. Hints on Sketching from Nature. Part I. 27th ed. London: George Rowney and Company, [s. a.]. 52 p.

12. Green N. E. Hints on Sketching from Nature. Part II: Light and Shade. 23rd ed. London: George Rowney and Company, [s. a.]. 40 p.

13. Green N. E. Hints on Sketching from Nature. Part III: Colour. 28th ed. London: George Rowney and Company, [s. a.]. 68 p.

14. Littlejohns J. Sketching from Nature in Line and Tone. London: Winsor & Newton, [s. a]. 36 p.

15. Maillet A. The Claude Glass. Use and Meaning of the Black Mirror in Western Art. New York: Zone Books, 2004. 300 p.

16. Noble R. P. A Guide to Water Colour Painting: With an Illustration in Colours. 18th edition. London: George Rowney and Company, 1850. 58 р.

17. Rowbotham T. L. The Art of Sketching from Nature. 49th edition. London: Winsor & Newton, 1884. 68 p.


Review

For citations:


Green N. Landscape Composition: Prescriptions of the European School of Fine Arts of the 19th Century. Part I: Linear Composition (translation and commentary by Daria Fomicheva). Secreta Artis. 2019;(2):16-31. (In Russ.)

Views: 454


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)