Preview

Secreta Artis

Advanced search

“SPRING” BY A. A. PLASTOV: THE HISTORY OF CREATION

Abstract

The article addresses the story behind the creation and design evolution of one of the most renowned paintings by A. A. Plastov, “Spring” (1954). Portrayal of nudity constituted an important part of the master’s creative endeavors, as evidenced by both drawings and graphic compositions, as well easel paintings: “Bathing the Horses”, “Tractor Drivers”, “Saturday”, “Spring” and others. The experience of studying the representation of a naked body in world art - from Rubens and Watto to Renoir and Cezanne - played an indispensable role in shaping the artist’s original corporeal language. By exploring the creation of “Spring” and examining the preparatory material for the painting, the author concludes that the depiction of the figure’s movements and posture derived not from a full-scale pictorial study of a live model, but rather built upon the famous type of sculptural composition “Crouching Venus”, or “Aphrodite Bathing”. Among works regarded as preeminent examples of the discussed tradition one can find “Lely Venus” (the British Museum), “Vénus Accroupie” (Louvre). In search of an aesthetically justified solution, the artist abandoned the traditional approach to the construction of perspectives by using two types of perspective reduction - one for the upper part of the landscape, while another for the lower part of the painting. The choice to place the horizon line at a low point was related to the task of overcoming naturalistic body deformation perceived from a close distance, which would usually occur 30 in sketches made from live models. In order to avoid the aforementioned distortion it was essential to utilize photo studies, which allowed to “simulate” a low horizon and determine the most suitable perspective. The artist strived to discover the “ideal” formula for the portrayal of a body. The analysis of the preparatory material testifies to the change of the initial idea behind the painting from a slice of life to a metaphor, to the poetics of the “eventless” genre. “Spring” and other “poetic” artworks created by Plastov in the 1950s (“Tractor Driver’s Supper”, “The Spring” (1952), “Youth”, “Summer”) marked a new stage not just for the artist’s oeuvre, but for all Russian art of the latter half of the 20th century.

About the Author

Tatyana Yurievna Plastova
Surikov Moscow State Academy Art Institute
Russian Federation


References

1. Венера Советская: К 90-летию Великой Октябрьской социалистической революции / Русский музей. СПб.: Palace Editions, 2007. 274 с.

2. Епишин А. С. Триумф «пролетарского тела»: Репрезентация телесности в раннесоветской живописи 1930-х годов // Пластовская осень: Международная ассамблея художников, Ульяновск, 24-26 сентября 2013 года. Ульяновск: Корпорация технологий продвижения, 2014. С. 165-167.

3. Иогансон Б. Всесоюзная художественная выставка 1954 года: Всенародный смотр // Искусство. 1955. № 2. С. 6-10.

4. Каменский А. Тема и образ: (Заметки с выставки) // Искусство. 1955. № 2. С. 11-19.

5. Кларк К. Нагота в искусстве: Исследование идеальной формы. СПб.: Азбука-классика, 2004. 478 с.

6. Круглов В. К. Русский неоклассицизм // Неоклассицизм в России / Русский музей. СПб.: Palace Editions; Graficart, 2008. С. 13-29.

7. Леняшин В. А. Единица хранения: Русская живопись - опыт музейного истолкования. СПб.: Золотой век, 2014. 438 с.

8. Пластов А. А. От этюда к картине // Аркадий Александрович Пластов: 1893-1972: Каталог произведений / Сост. Н. М. Августинович, Н. К. Комова, Н. Н. Мазуренко; под общей редакцией Н. А. Пластова. Л.: Художник РСФСР, 1977. С. 10-13.

9. Пластова Т. Ю. Античная тема и мифологические сюжеты в творчестве А. А. Пластова и проблемы неоклассицизма в русском искусстве XX века // Искусствознание: Журнал по теории и истории искусства. 2013. № 1-2. С. 495-512.

10. Пластова Т. Ю. Почва и судьба // Аркадий Пластов: Почва и судьба: К 120-летию со дня рождения / Русский музей. СПб.: Palace Editions, 2013. С. 29-41.

11. Пластова Т. Ю. Любовь земная и любовь небесная. Образ женского тела в творчестве А. Пластова и традиции европейской живописи // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда: Вестник МГХПА: Научно-аналитический журнал по вопросам искусствоведения. 2014. № 2. С. 261-270.

12. Пластова Т. Ю. Творчество А. Пластова и европейский пластический сюжет // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда: Вестник МГХПА: Научно-аналитический журнал по вопросам искусствоведения. 2019. № 2. Ч. 1. С. 142-150.

13. Пластова Т. Ю. Образ прекрасной купальщицы // Собрание: Искусство и культура. 2019. № 9 (54). С. 84-99.

14. Rubens: The Power of Transformation / Ed. by G. Gruber, S. Haag, S. Weppelmann, J. Sander. Munich: Hirmer, 2017. 312 p.

15. Socialist Realisms: Soviet Painting 1920-1970. Milano: Skira, 2012. 295 p.

16. Swanson V. G. Hidden Treasures: Russian and Soviet Impressionism, 1930-1970s. Scottsdale: Fleischer Museum, 1994. 205 p.


Review

For citations:


Plastova T.Yu. “SPRING” BY A. A. PLASTOV: THE HISTORY OF CREATION. Secreta Artis. 2020;(1):3-30. (In Russ.)

Views: 822


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7140 (Print)